Wyróżniamy dwa główne typy pracy zdalnej:
- Praca zdalna- okazjonalna, z której pracownicy mogą skorzystać w ustalonym limicie 24 dni w ciągu roku (niewykorzystane dni nie przechodzą na kolejny). Możliwość jej wykorzystania, jest uzależniona od specyfiki pracy i pełnionego stanowiska. Regulamin pracy powinien zawierać informacje kto może z niej skorzystać.
- Praca zdalna (stała bądź czasowa). Nie jest limitowana. Jej warunki mogą być określone na umowie w momencie zatrudnienia, bądź w trakcie z inicjatywy pracodawcy jak i na wniosek pracownika.
W tym artykule, dowiesz się, jak można wprowadzić o nich informacje na grafik pracownika.
Praca zdalna- okazjonalna
W przypadku tego rodzaju pracy zdalnej, w programie Grafik Optymalny istnieje możliwość dodania stosownego limitu do pracowników, o czym szerzej w poniższym artykule:
https://wsparcie.grafikoptymalny.pl/support/solutions/articles/64000287980
Oraz pracownik ma możliwość wysłania wniosku do przełożonego, o czym piszemy tutaj:
https://wsparcie.grafikoptymalny.pl/support/solutions/articles/64000288030
Jeśli jednak pracownik nie ma możliwości wysłania wniosku ze swojego konta w Grafiku Optymalnym, przełożony również może go nanieść bezpośrednio na grafik.
W tym celu, udaj się do zakładki Grafiki i wejdź w edycję grafiku w którym znajduje się dany pracownik.
Wybierz Grafik Wykonany i kliknij na dzień w którym pracownik ma przebywać na okazjonalnej pracy zdalnej. Kliknij w Pracuje by rozwinąć listę statusów godzin i wybierz Praca zdalna okazjonalna.
Po zapisaniu zmian, w tym dniu u pracownika pojawi się stosowne oznaczenie:
System w tym miejscu również pilnuje limitu pracownika i ilości już wykorzystanych dni z tytułu okazjonalnej pracy zdalnej. W przypadku próby zapisania oznaczeń na przekraczającej limit ilości dni, system wyświetli stosowny komunikat a zmiany nie zostaną zatwierdzone.
Screen
UWAGA!
Praca zdalna okazjonalna, może być nanoszona tylko po publikacji grafiku, w zakładce Grafik Wykonany.
Praca zdalna
Jeśli Twoi pracownicy, zgodnie z umową, mogą stale bądź czasowo wykonywać swoją pracę zdalnie, możesz nanieść stosowne oznaczenia już podczas tworzenia dla nich nowego grafiku.
Gdy tworzysz nowy grafik, bądź edytujesz już zapisany, ale który ma jeszcze status Wersja robocza, udaj się do zakładki Grafik Planowany. Wprowadzając nowe godziny u pracownika, bądź edytując wcześniej dodane, możesz zmienić ich status z Pracuje na Praca zdalna, jak na poniższym zrzucie ekranu:
Po zapisaniu zmian, jeśli pracownik w innych dniach również pracuje w tych samych godzinach, możesz je skopiować metodą "przytrzymaj i upuść" na inne dni- system również je wprowadzi ze statusem Praca zdalna. Więcej o sposobach kopiowania godzin znajdziesz w poniższym artykule:
https://wsparcie.grafikoptymalny.pl/support/solutions/articles/64000248376
Gdy zakończysz pracę nad grafikiem na nowy miesiąc, przedstaw go pracownikom za pomocą przycisku Zapisz i publikuj znajdującego się w dolnym lewym rogu strony.
Po prawidłowej publikacji, zobaczysz, że wszystkie zaplanowane godziny zostały skopiowane wraz ze statusami Praca zdalna na nową zakładkę Grafik Wykonany. To w niej możesz nanosić informacje o ewentualnych zmianach w czasie pracy pracowników, względem planu, w trakcie trwania miesiąca.
Wszystkie informacje o tym, ile dany pracownik przebywał na pracy zdalnej (okazjonalnej jak i zwykłej) znajdziesz po pobraniu Ewidencji czasu pracy (dostępnej w zakładce Pracownicy):
W ewidencji praca zdalna będzie oznaczona w kolumnie godziny pracy (znajdują się tam godziny grafiku wykonanego) oraz w kolumnie Inne. Godziny zostaną oznaczone kodem pracy zdalnej, który został wprowadzony w ustawieniach absencji. Na dole kolumny Inne jest widoczne podsumowanie ilości godzin pracy zdalnej, zostały one również opatrzone kodem tego typu pracy.
W przypadku wystąpienia np. zwykłej pracy zdalnej kolumna Inne oraz Godziny pracy będą informować o godzinach pracy zdalnej, oraz pracy zdalnej okazjonalnej w następujący sposób:
